Boek

Boek

Heb je genoeg van ‘geluksboeken’ en wil je op een realistische wijze aan de slag met het bevorderen van je persoonlijke tevredenheid?

Tevredenheid leren via een boek

Niemand is heilig en geen enkele sterveling heeft een goddelijke status van perfectie. Dus is er voor iedereen ruimte voor verbetering. Ga je het beter doen, dan heeft dat meteen een positief effect op je tevredenheid. Uit onderzoek blijkt ook dat de meer tevreden mens succesvoller, gezonder, actiever en socialer is.

In het boek “De weg naar tevredenheid” krijg je meer inzicht in hoe je gedrag en je denken tot stand komt. Socrates zei het al: ken uzelf. Want: meer bewustwording en inzicht in jezelf maakt dat er ruimte ontstaat voor herkenning, bewustwording en uiteindelijk verandering in meer functioneel en tevreden gedrag.

Trevedenheid leren via een boek

In het zeer praktische boek wordt onder andere ingegaan op oorzaken van je gedrag waarbij genetische factoren, beïnvloeding vanuit de opvoeding en omgeving een belangrijke rol spelen. De genoemde oorzaken resulteren in vijf typen patronen of strategieën van handelen, die grofweg uitgesplitst kunnen worden in de meer aanvallende/bepalende vorm, de meer ontwijkende/wegcijferende vorm en de constructieve vorm.

Het uitgangspunt is dat het rekening houden met eigen belangen net zo essentieel is als het rekening houden met de belangen van de ander. Hoe kunnen we met de goede intentie en op constructieve wijze een gezamenlijke weg vinden die voor beide in de gewenste opbrengsten resulteren? Dan pas ontstaat de echte tevredenheid. Iemand die altijd maar ja zegt, alle ballen omhoog houdt, geen grenzen aangeeft (de meer ontwijkende/wegcijferende vorm) vernietigt zichzelf en degene die macht uitoefent, verbaal manipuleert/overstemt (de meer aanvallende/bepalende vorm) vernietigt (de relatie met) de ander en uiteindelijk zichzelf.

Door het ontstane inzicht in de minder functionele vormen van handelen (lees met als opbrengst minder tevredenheid) krijgt de lezer de wil om te veranderen omdat de weg wordt gewezen hoe je meer tevredenheid kunt bereiken ofwel hoe je je klachten kan verminderen.

Het boek “De weg naar tevredenheid” is niet het zoveelste geluksboek, maar meer een realistisch boek waarbij concrete en werkbare handvatten gegeven worden om tevredenheid te bereiken in plaats van euforisch geluk na te streven wat in de praktijk voor niemand haalbaar is. Kan je immers elke dag, elke seconde je hele leven gelukkig zijn? Is dat te bereiken en zorgt het streven daarnaar dat je gelukkiger wordt? In de praktijk blijkt dit niet het geval te zijn, sterker nog: dit streven maakt je juist ongelukkiger. Accepteren dat er mindere periodes zijn in het leven, maakt je juist eerder tevreden.

Geïnteresseerd?

Verkrijgbaar op Bol.com -> klik hier

Verkrijgbaar op Bol.com (E-boek) -> klik hier

Verkrijgbaar op Bruna.nl -> klik hier

Verkrijgbaar op Managementboek.nl -> klik hier